Thursday 8 December 2011

Jenis-jenis Jurnal Untuk Meningkatkan Kesan Pembelajaran dan Pemikiran


Pengenalan
Penulisan jurnal amat berguna untuk meningkatkan kemahiran pembelajaran dan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Meskipun demikian, apabila pelajar diminta menulis jurnal, soalan pertama yang akan dibangkitkan ialah format dan bentuknya. Pelajar yang mahir dan mempunyai daya pemikiran yang tinggi tidak perlu memikirkan bentuk jurnalnya. Ini adalah kerana kegigihan dan isi kandungan yang dicatat serta direnung adalah lebih penting daripada format. Halaman ini memaparkan beberapa format jurnal mengikut tujuan jurnal disimpan. Format-format ini boleh digunakan secara berasingan atau digabungkan dengan satu sama lain mengikut keperluan semasa.
Jenis-Jenis Jurnal

horizontal rule
Jurnal Metakognisi
Untuk meningkatkan paras pemikiran kritis, seseorang hendaklah memantau dan menyedari proses pemikirannya. Dalam jurnal metakognisi, pelajar menganalisa proses pemikiran sendiri selepas membaca, melakukan sesuatu aktiviti, menyelesaikan sesuatu masalah, atau membuat sesuatu keputusan. Jurnal Metakognisi menggalakkan pelajar merenung atas proses bacaan, draf-draf akhir, atau presentasinya.
Soalan Penting: Apakah yang menyebebkan anda memperoleh faedah dari pengalaman ini? Apakah yang menyebabkan akan berfikir semikian? Jika diberi masa yang lebih banyak, apakah yang anda akan ubahsuai? Apakah cara membuat keputusan atau penyelesaian masalah itu cekap dan berkesan?
Pada bahagian kiri kertas, pelajar mencatat - 'Apakah Yang Saya Belajar'. Pada bahagian kanan - 'Bagaimanakah Saya Belajarnya'.
Format
Jurnal Metakognisi
Apakah Yang Saya Belajar
Bagaimanakah Saya Belajar







horizontal rule
Jurnal Dilektika
Jurnal Dilektika merupakan satu bentuk catatan nota yang melibatkan catatan bergu semasa membaca bahan kursus. Dalam dua lajur yang disediakan, pelajar mencatatkan bahan bacaan seperti petikan, masalah, isu atau dialog, dan sebab-sebabnya catatannya itu penting atau menarik? Dengan kaedah ini, pelajar berlatih untuk mengadakan dialog dialektid dengan rakannya apabila ia membaca jurnal orang lain. Justeru itu, jurnal dialektika membantu membangunkan pembacaan kritis dan penyaolan refleksi.
Format
Jurnal Dilektika
Petikan
Halaman
Mengapa saya rasa petikan ini menarik atau penting










horizontal rule
Jurnal Catatan Bergu
Jurnal Catatan Bergu membolehkan pelajar merekodkan respons kepada teks yang dibacanya. Dalam kolum kiri, pelajar mencatat atau merumuskan teks yang dirasa menarik, membingungkan, atau mengharunya, atau berkait dengan catatan jurnal yang lalu, atau sesuatu situasi. Dalam kolum sebelah kanan, pelajar bertindak balas kepada petikan atau catatan di sebelah kiri. Catatan boleh berbentuk komen, soalan, kaitan yang dirumuskan, atau analisis. Catatan dalam jurnal dibuat apabila wujudnya hentian secara natural berlaku agar tidak mengganggu proses bacaan.
Format
Jurnal Catatan Bergu
Petikan: Fasa atau Ayat yang saya gemari
Pendapat saya tentang petikan ini







horizontal rule
Jurnal Refleksi
Dalam Jurnal Refleksi pelajar mengenalpasti sesuatu aktiviti, lalu merenung atas bahan pembelajarannya.
Format
Jurnal Refleksi
Apakah berlaku?
Bagaimankah perasaan saya?
Apakah yang saya belajar?










horizontal rule
Jurnal Spekulasi Akibat
Dalam jurnal ini, pelajar memeriksa sesuatu peristiwa dan membuat spekulasi tentang kesan jangka panjang yang diakibatkan oleh perisitiwa itu. Catatan jurnal ini menggalakkan pelajar membuat ramalan atas peristiwa dan aktiviti yang dialaminya.
Pada kolum diri, pelajar mencatatkan apa yang (telah) berlaku mankala pada kolum kanan ia mencatatkan akibat-akibat yang mungkin berlaku disebabkan oleh peristiwa berkenaan.
Format
Jurnal Spekulasi Akibat 
Apakah yang berlaku
Apakah akibat yang diramalkan







horizontal rule
Jurnal Sintesis
Pada akhir minggu atau tamatnya satu unit pengajaran, pelajar-pelajar boleh merenung atas semua aktiviti-aktiviti yang dikumpulkan. Catatan jurnal ini menggalakkan pelajar mengulang kaji pengalaman lalu merancang aplikasi pemelajaran sedia ada untuk masa hadapan. Tindakan menulis meneguhkan apa yang telah dipelajarinya.
Bahagikan halaman kepada tiga seksyen. Catatkan 'Apa yang saya lakukan', Apa yang saya pelajari', dan 'Bagaimana saya boleh mengaplikasikannya'.
Format
Jurnal Sintesis
Apakah yang saya lakukan
Apakah yang saya pelajari
Bagaiman saya boleh mengaplikasikannya










horizontal rule
Log Pembelajaran
Salah satu bentuk jurnal yang penting ialah Log Pembelajaran. Log Pembelajaran selalunya dikaitkan dengan kesusasteran tetapi boleh digunakan dalam banyak situasi yang lain. Untuk butiran yang lebih tentang Log Pembelajaran semak nota tentang Log Pembelajaran.
Kolum kiri (Mencatat Nota) dicatat teks secara verbatim, nota kajian, nota kuliah, perbendaharaan kata, atau soalan-soalan. Kolum kanan (Membina Nota) merupakan catatan seperti respons, interpretasi, analisis pelajar.
Format
Log Pembelajaran
Mencatat Nota
Membina Nota






1 comments:

azmanupsi, ong & yoges said...

saya suka blog ini

Post a Comment